لواط چه حکمی دارد؟ هر آنچه باید درباره حکم شرعی آن بدانید

لواط چه حکمی دارد؟
لواط، عملی ناپسند و همجنس گرایانه میان مردان، در شریعت اسلام حرام و در قانون مجازات اسلامی ایران جرمی حدی محسوب می شود. مجازات آن بسته به شرایط فاعل و مفعول، از شلاق تا اعدام متغیر است.
این عمل از دیدگاه فقه اسلامی و قوانین کیفری ایران، دارای ابعاد و پیامدهای حقوقی و شرعی گسترده ای است که آگاهی از آن ها برای هر فردی که به دنبال درک نظام حقوقی و احکام شرعی در این حوزه است، ضروری به نظر می رسد. ماهیت حدی این جرم، به معنای تعیین نوع، میزان و کیفیت مجازات آن توسط شارع مقدس است که قابلیت تغییر، تخفیف یا تعویق توسط قاضی را، مگر در موارد خاص مانند توبه، سلب می کند. ازاین رو، شناخت دقیق تعاریف، مصادیق، مجازات ها، شیوه های اثبات و آثار حقوقی لواط و جرایم مشابه، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
لواط چیست؟ تعریف دقیق حقوقی و شرعی
لواط به عنوان یکی از اعمال منافی عفت، در نظام حقوقی و فقهی ایران جایگاه خاصی دارد. درک دقیق ماهیت این جرم مستلزم تبیین تعاریف قانونی و شرعی آن است. قانون مجازات اسلامی، برگرفته از فقه اسلامی، لواط را به صراحت تعریف و جرم انگاری کرده است تا از هرگونه ابهام در تشخیص مصداق آن جلوگیری شود.
تعریف قانونی لواط
بر اساس ماده ۲۳۳ قانون مجازات اسلامی، لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دُبُر انسان مذکر است. این تعریف صریح، رکن اصلی لواط را دخول کامل در مقعد مرد دیگر می داند. بنابراین، تا زمانی که این شرط دخول به اندازه ختنه گاه محقق نشود، عنوان لواط بر عمل اطلاق نمی گردد و ممکن است در قالب جرایم دیگری همچون تفخیذ یا سایر اعمال همجنس گرایانه مورد رسیدگی قرار گیرد. واژه دُبُر در این ماده به معنای نشیمنگاه یا مقعد است.
توضیح اصطلاحات: فاعل و مفعول
در جرم لواط، دو عنوان اصلی وجود دارد که نقش هر یک در تعیین مجازات حائز اهمیت است:
- فاعل: فردی است که اندام تناسلی خود را در دبر دیگری وارد می کند.
- مفعول: فردی است که عمل دخول بر او واقع می شود.
تفکیک میان فاعل و مفعول به دلیل تفاوت در مجازات ها و شرایط اعمال آن ها، به ویژه در مواردی مانند اکراه و اجبار، ضروری است. این تمایز نشان دهنده رویکرد متفاوت قانونگذار به نقش هر یک از طرفین در وقوع جرم است.
تفاوت لواط با همجنس گرایی (گی)
اصطلاح همجنس گرایی یا گی به گرایش جنسی افراد به همجنس خود اطلاق می شود و طیف وسیعی از رفتارها و احساسات را در بر می گیرد. با این حال، از منظر حقوقی و شرعی در ایران، تفاوت مهمی میان این اصطلاح عام و جرم خاص لواط وجود دارد. لواط به طور خاص به عمل دخول کامل میان دو مرد اشاره دارد، در حالی که همجنس گرایی می تواند شامل رفتارهایی نظیر بوسیدن، لمس کردن، تفخیذ یا صرفاً گرایشات درونی باشد که لزوماً با تعریف قانونی لواط منطبق نیستند. بنابراین، هرچند لواط مصداقی از رفتارهای همجنس گرایانه محسوب می شود، اما هر رفتار همجنس گرایانه ای لزوماً لواط نیست و مجازات های متفاوتی برای آن ها در نظر گرفته شده است.
مجازات لواط در قانون ایران: بررسی تفصیلی برای فاعل و مفعول
مجازات لواط به دلیل ماهیت حدی آن، از اهمیت و جدیت بالایی برخوردار است. حد در فقه اسلامی و قانون مجازات اسلامی، به مجازاتی گفته می شود که نوع، میزان و کیفیت آن توسط شارع مقدس تعیین شده و قاضی حق تغییر، تخفیف یا تعلیق آن را ندارد، مگر در شرایط خاصی که خود شارع اجازه داده است.
ماهیت حدی مجازات لواط
مجازات حدی لواط، بیانگر شدت قبح این عمل از دیدگاه شریعت است. این بدان معناست که در صورت اثبات جرم، دادگاه مکلف به اجرای عین مجازات تعیین شده در شرع است. تنها استثناء مهم در این زمینه، مسئله توبه مجرم است که می تواند تحت شرایطی، منجر به سقوط یا تخفیف حد گردد.
مجازات مفعول لواط
در قانون مجازات اسلامی، مجازات مفعول لواط بسیار شدید و قاطعانه است. بر اساس ماده ۲۳۴ این قانون، حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان، عنف یا اکراه) اعدام است. این حکم کلی، نشان دهنده نگاه جدی قانونگذار به نقش مفعول در این جرم است.
با این حال، تبصره های مهمی وجود دارد که در برخی شرایط خاص، حکم اعدام بر مفعول جاری نمی شود:
- اگر مفعول اکراه شده و مجبور به انجام عمل شده باشد، مجازات اعدام بر او بار نمی شود.
- اگر فاعل غیرمسلمان باشد و مفعول مسلمان نباشد (هر دو غیرمسلمان باشند)، حکم اعدام برای مفعول مسلمان صادر نمی شود (این تبصره بیشتر در مورد فاعل غیرمسلمان و مفعول مسلمان است که مجازات فاعل را اعدام می کند).
مجازات فاعل لواط
مجازات فاعل لواط، برخلاف مفعول، می تواند در شرایط مختلف تغییر کند و شدت و ضعف یابد. بر اساس ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی:
- مجازات اصلی: در صورتی که شرایط تشدید مجازات وجود نداشته باشد، حد لواط برای فاعل، صد ضربه شلاق حدی است.
شرایطی که مجازات فاعل اعدام است:
- عنف یا اکراه (تجاوز): اگر فاعل با زور و اجبار (عنف) یا تهدید و فشار (اکراه) مرتکب لواط شود، مجازات او اعدام است. در این حالت، رضایت مفعول وجود ندارد و عمل در حکم تجاوز جنسی است.
- داشتن شرایط احصان: احصان به معنای آن است که مرد همسر دائمی و بالغ داشته باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده است، از طریق قُبُل با همان همسر در حال بلوغ وی جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد، امکان جماع از همان طریق را با وی داشته باشد (تبصره ۲ ماده ۲۳۴ ق.م.ا). در صورت وجود این شرایط، فاعل لواط اعدام می شود.
- فاعل غیرمسلمان و مفعول مسلمان باشد: بر اساس تبصره ۱ ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی، اگر فاعل غیرمسلمان و مفعول مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است. این مورد نشان دهنده اهمیت حفظ حرمت مسلمان در برابر تجاوز غیرمسلمان است.
مجازات حدی لواط برای مفعول در هر صورت اعدام است، مگر در مواردی که اکراه او اثبات شود. این تاکید نشان دهنده حساسیت قانونگذار به حفظ کرامت و اختیار افراد است.
جدول مقایسه ای مجازات لواط برای فاعل و مفعول
برای درک بهتر تفاوت مجازات ها، جدول زیر خلاصه ای از احکام مربوط به فاعل و مفعول لواط را ارائه می دهد:
شرط/طرف | فاعل | مفعول |
---|---|---|
بدون عنف/اکراه و بدون احصان | ۱۰۰ ضربه شلاق حدی | اعدام |
با عنف یا اکراه (تجاوز) | اعدام | اعدام (اگر مکرَه نباشد) |
دارای شرایط احصان | اعدام | اعدام |
فاعل غیرمسلمان و مفعول مسلمان | اعدام | اعدام |
مفعول مکرَه باشد | (مجازات بر اساس شرایط فاعل) | اعدام نمی شود (ممکن است تعزیر شود) |
نحوه اثبات جرم لواط در مراجع قضایی
اثبات جرائم حدی، از جمله لواط، به دلیل حساسیت و شدت مجازات آن ها، شروط بسیار سخت گیرانه ای دارد. قانونگذار برای حفظ آبروی افراد و جلوگیری از اشتباه در اجرای حدود، ادله اثباتی خاصی را مقرر کرده است.
اقرار
یکی از راه های اصلی اثبات جرم لواط، اقرار متهم است. بر اساس ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، برای اثبات جرایمی نظیر زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه، اقرار باید چهار مرتبه تکرار شود. این اقرار باید دارای شرایط خاصی باشد:
- آگاهی: اقرارکننده باید از ماهیت عمل و حکم آن آگاه باشد.
- اختیار: اقرار باید با اراده آزاد و بدون هیچ گونه اکراه یا اجباری صورت گیرد.
- بلوغ: اقرارکننده باید به سن بلوغ شرعی رسیده باشد.
- عقل: اقرارکننده باید عاقل باشد و در زمان اقرار، از سلامت روانی برخوردار باشد.
عدم رعایت هر یک از این شروط، می تواند به بی اعتباری اقرار منجر شود.
شهادت شهود
راه دیگر اثبات لواط، شهادت شهود است. بر اساس ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی، برای اثبات جرم لواط نیاز به شهادت چهار مرد عادل است. شرایط شهود عبارتند از:
- شهود باید عادل باشند؛ یعنی به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم باشند.
- شهود باید به صورت مستقیم و با چشم خود عمل لواط را مشاهده کرده باشند، نه از طریق شنیده ها یا قرائن.
- شهادت باید در یک مجلس و به صورت هماهنگ و بدون تناقض ادا شود.
در صورتی که تعداد شهود کمتر از چهار نفر باشد یا شرایط شهادت رعایت نشود، حد لواط اثبات نمی گردد و شهود ممکن است خود به دلیل قذف (تهمت زدن) مورد مجازات قرار گیرند.
علم قاضی
علم قاضی نیز می تواند یکی از راه های اثبات جرم لواط باشد. علم قاضی عبارت از یقین حاصل از مستندات بیّن در امری است که نزد وی مطرح می شود. مستندات علم قاضی می تواند شامل مجموعه ای از شواهد و مدارک باشد که به قطعیت قاضی در وقوع جرم منجر می شود. این مستندات می توانند شامل موارد زیر باشند:
- گزارش های تخصصی (مانند گزارش پلیس یا بازپرس).
- نظریه پزشکی قانونی (در مواردی که علائم فیزیکی وجود داشته باشد).
- فیلم، عکس یا سایر ادله الکترونیکی (با رعایت شرایط قانونی).
- اقرارهای کمتر از نصاب قانونی (مثلاً سه بار اقرار که به تنهایی حد را ثابت نمی کند اما می تواند از مستندات علم قاضی باشد).
- اوضاع و احوال و قرائن موجود در پرونده.
قاضی موظف است در صورت استناد به علم خود، قرائن و امارات مستند این علم را به طور واضح در رأی خود ذکر کند.
تفخیذ و سایر اعمال همجنس گرایانه مردان: تفاوت ها و مجازات ها
علاوه بر لواط، قانون مجازات اسلامی به اعمال همجنس گرایانه دیگری نیز پرداخته است که از نظر تعریف و مجازات با لواط تفاوت دارند. مهمترین این جرایم، تفخیذ است که ارتباط نزدیکی با لواط دارد اما به دلیل عدم وجود رکن دخول کامل، مجازات متفاوتی را در پی دارد.
تفخیذ چیست؟
بر اساس ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی، تَفخیذ عبارت است از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران ها یا نشیمنگاه مرد دیگر. همچنین، دخول کمتر از ختنه گاه نیز در حکم تفخیذ است. تفاوت اصلی و تعیین کننده تفخیذ با لواط در عدم دخول کامل است. به عبارتی، اگرچه ماهیت عمل جنسی همجنس گرایانه است، اما فقدان دخول کامل، آن را از مصادیق لواط خارج و در دسته تفخیذ قرار می دهد.
مجازات تفخیذ
مجازات تفخیذ، همانند لواط، از نوع حدی است، اما شدت آن کمتر از لواط است. برای فاعل و مفعول تفخیذ، هر دو به صد ضربه شلاق حدی محکوم می شوند. نکته مهم در مورد مجازات تفخیذ این است که برخلاف لواط:
- احصان (داشتن همسر دائمی) تأثیری در تشدید مجازات ندارد و مجازات اعدام برای فاعل احصان شده تفخیذ اعمال نمی شود.
- عنف و اکراه نیز در مجازات تفخیذ مؤثر نیستند و در هر حال، فاعل و مفعول به صد ضربه شلاق محکوم می شوند.
با این حال، یک استثناء مهم در مجازات فاعل تفخیذ وجود دارد: اگر فاعل تفخیذ غیرمسلمان و مفعول مسلمان باشد، مجازات فاعل اعدام است.
نحوه اثبات تفخیذ
نحوه اثبات جرم تفخیذ نیز مشابه لواط است. برای اثبات آن از طریق اقرار، نیاز به چهار مرتبه اقرار است و از طریق شهادت، نیاز به شهادت چهار مرد عادل می باشد که به صورت مستقیم عمل را مشاهده کرده باشند. در صورتی که اقرار کمتر از چهار مرتبه باشد، حد تفخیذ ساقط می شود و مرتکب به مجازات تعزیری (۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه شش) محکوم می گردد.
سایر اعمال همجنس گرایانه مردان
قانون مجازات اسلامی برای اعمال همجنس گرایانه مردان که نه مصداق لواط هستند و نه تفخیذ، مجازات تعزیری در نظر گرفته است. این اعمال شامل مواردی مانند تقبیل (بوسیدن از روی شهوت) و ملامسه (لمس کردن از روی شهوت) می شود. بر اساس تبصره ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی، مجازات این اعمال سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است. تفاوت اصلی تعزیر با حد در این است که در مجازات تعزیری، نوع و میزان مجازات توسط قانونگذار و قاضی تعیین می شود و قاضی می تواند با توجه به اوضاع و احوال پرونده، آن را تخفیف، تعلیق یا تبدیل کند.
مرجع صالح جهت رسیدگی و فرآیند دادرسی جرایم لواط و تفخیذ
جرایم منافی عفت، به دلیل حساسیت های اجتماعی و شرعی، فرآیند دادرسی و مرجع رسیدگی کننده خاصی در نظام قضایی ایران دارند. این رویکرد ویژه، با هدف حفظ حریم خصوصی افراد و جلوگیری از اشاعه فحشا در جامعه اتخاذ شده است.
رسیدگی مستقیم در دادگاه
یکی از مهم ترین ویژگی های دادرسی جرایم منافی عفت، از جمله لواط و تفخیذ، این است که به این جرائم به طور مستقیم در دادگاه صالح رسیدگی می شود. این امر بر اساس ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری مقرر شده است. معنای این حکم آن است که برخلاف بسیاری از جرایم، دادسرا در این موارد صالح به انجام تحقیقات مقدماتی نیست و پرونده مستقیماً در دادگاه مطرح می گردد. این شیوه دادرسی، با هدف کاهش انتشار اطلاعات مربوط به پرونده و حفظ آبروی طرفین است.
صلاحیت دادگاه ها
مرجع صالح جهت رسیدگی به جرایم لواط و تفخیذ، بسته به شدت مجازات تعیین شده، متفاوت است:
- دادگاه کیفری یک: در مواردی که مجازات اعدام (برای فاعل یا مفعول) متصور باشد، پرونده در صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار می گیرد. این شامل مواردی می شود که فاعل دارای احصان باشد، لواط به عنف انجام شده باشد، یا فاعل غیرمسلمان و مفعول مسلمان باشد.
- دادگاه کیفری دو: در مواردی که مجازات اعدام نباشد و صرفاً شلاق حدی (برای فاعل لواط بدون شرایط تشدید یا برای فاعل و مفعول تفخیذ) تعیین شده باشد، دادگاه کیفری دو صلاحیت رسیدگی دارد.
فرآیند دادرسی در این دادگاه ها شامل تشکیل جلسه دادرسی، استماع اظهارات طرفین، بررسی ادله اثباتی (اقرار، شهادت شهود، علم قاضی) و در نهایت صدور رأی توسط قاضی یا قضات دادگاه است.
آثار حقوقی و مدنی لواط: حکم ازدواج فرد لواط کننده
عمل لواط علاوه بر مجازات های کیفری، دارای آثار حقوقی و مدنی مهمی است که یکی از برجسته ترین آن ها، حرمت ازدواج با برخی محارم مفعول است. این حکم فقهی که در قانون مدنی ایران نیز بازتاب یافته، با هدف حفظ کیان خانواده و جلوگیری از مفاسد اجتماعی وضع شده است.
حرمت نکاحی
بر اساس ماده ۱۰۵۶ قانون مدنی، مادر، خواهر و دختر مفعول لواط، بر فاعل لواط حرام ابدی می شوند. این به آن معناست که فاعل لواط، هرگز اجازه ازدواج با این سه دسته از محارم نسبی مفعول را نخواهد داشت و چنین ازدواجی از اساس باطل و فاقد اعتبار است.
برای روشن شدن این حکم، بررسی شرایط و تبصره های آن اهمیت دارد:
- زمان وقوع لواط: این حرمت ازدواج، تنها در صورتی برقرار می شود که عمل لواط قبل از ازدواج فاعل با یکی از محارم مفعول صورت گرفته باشد. اگر فردی با مادر، خواهر یا دختر شخصی ازدواج کند و پس از آن، مرتکب لواط با آن شخص شود، ازدواج های قبلی او باطل نمی شود و حرمتی ایجاد نمی گردد.
- شک در دخول: اگر شک وجود داشته باشد که آیا دخول کامل (به میزان ختنه گاه) انجام شده است یا خیر، این حرمت ازدواج محقق نمی شود. اصل بر برائت است و تا زمانی که دخول قطعی اثبات نشود، حکم حرمت جاری نخواهد شد. این قاعده برای حفظ سهولت و رفع حرج از مردم در روابط خانوادگی است.
اهمیت این ماده در حفظ نظم خانواده و جامعه اسلامی بسیار زیاد است. این حکم با هدف پیشگیری از اختلاط نسل ها، حفظ انسجام خانوادگی و جلوگیری از روابط نامشروع و نامتعارف وضع شده است.
تأثیر توبه بر مجازات لواط و سایر حدود
توبه در فقه اسلامی و به تبع آن در قانون مجازات اسلامی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به خصوص در جرایم حدی. توبه می تواند تنها راه سقوط، تخفیف یا تبدیل مجازات حدی باشد، زیرا حدود الهی اصولاً غیرقابل تغییر توسط قاضی هستند.
توبه قبل از اثبات جرم
اگر متهم به جرم لواط، قبل از اثبات جرم توبه کند و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود، مجازات حد از او ساقط می شود. در این حالت، قاضی پس از بررسی شواهد توبه واقعی (مانند تغییر رفتار، ابراز پشیمانی عمیق و جبران مافات در صورت امکان)، می تواند حکم به سقوط حد صادر کند. این حکم، فرصتی برای بازگشت فرد به مسیر صحیح و اصلاح رفتار او در نظر گرفته می شود.
توبه بعد از اثبات جرم (از طریق اقرار)
در صورتی که جرم لواط از طریق اقرار خود متهم اثبات شده باشد و وی پس از اثبات جرم توبه کند، وضعیت متفاوت است. در این حالت، دادگاه به طور مستقیم نمی تواند حد را ساقط کند؛ بلکه می تواند درخواست عفو از مقام رهبری را مطرح کند. تصمیم گیری نهایی در مورد عفو یا عدم عفو در این شرایط بر عهده مقام رهبری است.
توبه در صورت عنف، اکراه یا اغفال
اگر لواط به عنف، اکراه یا اغفال بزه دیده صورت گرفته باشد، مسئله توبه مرتکب دارای جنبه های دیگری است. در این موارد، حتی اگر توبه مجرم موجب سقوط حد شود (که اغلب در مورد لواط به عنف این اتفاق نمی افتد مگر در شرایط خاص و اثبات شده توبه کامل و جبران خسارت)، مجازات حدی ساقط می شود، اما مرتکب به حبس یا شلاق تعزیری درجه شش یا هر دو محکوم می شود. دلیل این امر، جنبه حق الناسی و جنبه عمومی جرمی است که علاوه بر نقض حدود الهی، به فرد دیگری نیز آسیب رسانده است. بنابراین، حتی با توبه، حق بزه دیده و جنبه عمومی جرم، ایجاب می کند که مجرم مجازات تعزیری را تحمل کند.
توبه صادقانه پیش از اثبات جرم، در بسیاری از جرایم حدی از جمله لواط، می تواند منجر به سقوط مجازات شود، اما این امر مستلزم احراز ندامت واقعی و اصلاح رفتار از سوی قاضی است.
توبه جایگاه بسیار مهمی در فقه و قانون جزایی اسلامی دارد و فلسفه آن، بازگشت فرد از گناه و اصلاح ذات البین است. این مکانیسم نشان دهنده رحمت و رأفت الهی و تمایل به اصلاح و بازپروری مجرمین است.
نتیجه گیری: نگاهی جامع به ابعاد شرعی و حقوقی لواط
لواط، به عنوان یک عمل جنسی همجنس گرایانه مردانه، در فقه اسلامی به شدت تقبیح و حرام شمرده شده و در قانون مجازات اسلامی ایران نیز جرمی حدی با مجازات های سنگین، از شلاق تا اعدام، محسوب می شود. این مجازات ها بر اساس تفکیک نقش فاعل و مفعول و در نظر گرفتن شرایطی همچون عنف، اکراه، احصان و وضعیت دینی طرفین تعیین می گردد.
شناخت دقیق لواط نیازمند تفکیک آن از جرایم مشابهی همچون تفخیذ است که با وجود اشتراک در ماهیت همجنس گرایانه، در رکن دخول تفاوت دارند و مجازات های متفاوتی برای آن ها در نظر گرفته شده است. اثبات این جرائم حدی نیز با شروط سخت گیرانه ای نظیر چهار بار اقرار یا شهادت چهار مرد عادل همراه است که هدف آن حفظ آبروی افراد و جلوگیری از اجرای حدود بر اساس ظن و گمان است. علاوه بر مجازات های کیفری، لواط دارای آثار مدنی مهمی مانند حرمت ابدی ازدواج فاعل با مادر، خواهر و دختر مفعول است که با هدف حفظ نظام خانواده و جامعه اسلامی وضع شده است.
با این حال، قانونگذار راه بازگشت و توبه را برای مجرمین باز گذاشته است. توبه واقعی و احراز ندامت و اصلاح از سوی قاضی، می تواند تحت شرایطی منجر به سقوط، تخفیف یا تبدیل مجازات حدی شود، به ویژه اگر پیش از اثبات جرم رخ داده باشد. این رویکرد، نشان دهنده تأکید بر جنبه اصلاحی و بازپروری در نظام عدالت کیفری اسلامی است.
در نهایت، پیچیدگی های فقهی و حقوقی مرتبط با جرم لواط، لزوم مراجعه به متخصصین حقوقی و وکلا را در صورت مواجهه با چنین پرونده هایی دوچندان می کند تا از حقوق افراد به نحو صحیح دفاع و فرآیند دادرسی به درستی طی شود.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لواط چه حکمی دارد؟ هر آنچه باید درباره حکم شرعی آن بدانید" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لواط چه حکمی دارد؟ هر آنچه باید درباره حکم شرعی آن بدانید"، کلیک کنید.