درد کتف چپ نشانه چیست؟ درد کتف چپ چه زمانی خطرناک است؟

درد شانه و درد پشت کتف چپ؛ یکی از عوارضی است که معمولا و در بیشتر موارد در اثر فعالیت های فیزیکی نا به جا در فرد ایجاد می شود و مفصل شانه را درگیر می کند. مفصل شانه یکی از مفاصل بسیار حساس بدن است که بصورت ۳۶۰درجه و در چهار جهت مختلف توانایی چرخش دارد و از این رو به عنوان یکی از مهم ترین مفاصل بدن شناخته می شود.

در این مفصل، قسمت سر استخوان بازو در داخل حفره ی کاسه مانند قسمت کناری کتف قرار می گیرد و در داخل این کاسه توانایی چرخش در چهار طرف را دارا می باشد. بیماری های مختلفی می توانند باعث ایجاد درد شانه شوند و باعث آزردگی خاطر فرد شوند. اگر فرد دچار مشکل در مهره های گردنی شده باشد، ممکن است فشاری که به ناحیه گردن او آمده است، باعث ایجاد فشار به روی شانه ی او نیز بشود و درد شانه را برای فرد به همراه داشته باشد. همچنین بعضی از بیماری هایی از قبیل بیماری های قلبی عروقی نیز می توانند موجب گرفتگی رگ های منتهی به شانه شده و باعث درد شانه شوند.

در مواردی نیز ممکن است درد ها یا بیماری های کبد و یا نیز روی شانه ها اثر گذاشته و باعث ایجاد درد در این ناحیه شوند. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با بیماری هایی که باعث درد شانه می شوند آشنا کرده و درباره درمان این عارضه نیز توضیحاتی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

درد کتف چپ نشانه چیست؟ درد کتف چپ چه زمانی خطرناک است؟

علت درد شانه

همان طوری که در ابتدای این مقاله عرض کردیم، با توجه به اینکه مفصل شانه به عنوان متحرک ترین مفصل در بدن شناخته می شود، لذا ممکن است آسیب هایی که به آن وارد می شود، بسیار بیشتر از سایر مفاصل بدن باشد. مفصل شانه در هر چهار جهت به صورت دورانی می تواند بچرخد و لذا در انجام دادن فعالیت های بسیاری به بدن کمک می کند.

درد شانه می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که این دلایل هم می توانند دلایل و عارضه های فیزیکی باشند، و هم اینکه تغییرات فیزیولوژیکی و یا پاتولوژیکی برخی اندام های بدن ممکن است باعث ایجاد درد هایی در شانه شوند. به هر حال ممکن است هر کدام از این وقایع، سبب درد در ناحیه شانه شده و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشند.

به عنوان مثال، ، علی الخصوص عروقی که به سمت نواحی بالایی بدن( سر و شانه ها ) کشیده می شوند، ممکن است سبب ایجاد درد هایی در قسمت های قدامی و خلفی شانه شوند. بعلاوه همانطور که در قسمت قبلی نیز عرض کردیم، آن دسته از افرادی که با بیماری های کبد و کیسه صفرا مواجه هستند و از این بیماری ها رنج می برند، ممکن است به عارضه درد شانه نیز گرفتار شوند.

البته گرفتگی و درد شانه در موارد گرفتگی عروق قلبی و درد های قلبی بیشتر شایع هستند. علاوه بر این موارد، آسیب های فیزیکی به شانه نیز ممکن است درد های مزمنی را برای شانه فرد به همراه داشته باشند. به عنوان مثال، افرادی که ورزش های سنگین مثل وزنه برداری و پرورش اندام انجام می دهند، ممکن است در اثر استفاده های نابجا یا بیش از حد از عضلات سر شانه خود، به درد شانه گرفتار شوند. همچنین آسیب به مهره های گردنی در اثر ضربه، تصادف، فشار زیاد و … نیز ممکن است باعث درد شانه شوند.

درد شانه چپ

آن دسته از افرادی که چپ دست هستند و از دست چپ خود بیشتر از دست راست استفاده می کنند، به مرور زمان توانایی دست چپ آن ها بالاتر می رود و ممکن است حتی در صورتی که استفاده از دست چپ بسیار بیشتر از دست راست باشد، عضلات ناحیه دست چپ بسیار قوی تر از دست راست گردند. این موضوع باعث می شود که فرد بیشتر کار های خود را با دست چپ انجام دهد و ممکن است به درد در ناحیه شانه چپ گرفتار شود.

درد شانه راست

همان طوری که در مورد شانه چپ و درد در شانه چپ مطالبی را ذکر کردیم، در مورد شانه راست نیز این مطالب صدق می کند. با توجه به اینکه عموم مردم راست دست هستند و از دست راست خود نسبت به دست چپ بیشتر کار می کشند، ممکن است این موضوع باعث شود که دست راست فرد توان بیشتری نسبت به دست چپ داشته باشد.

تا جایی که ممکن است فرد از دست و شانه راست خود بیش از حد توانش کار بکشد که در مواردی حتی می تواند به در رفتگی شانه بینجامد. لذا توصیه می شود افراد در هنگام فعالیت های روزانه خود، در صورتی که فعالیت سنگینی دارند، از هر دو دست برای انجام این فعالیت ها بهره برده تا دچار درد های شانه نشوند.

درمان درد شانه و دست

جهت درمان درد شانه و دست در ابتدا باید منبع درد را پیدا کرد. در صورتی که منبع درد به دلیل بیماری های داخلی بدن از جمله بیماری های قلبی عروقی باشد، بایستی ابتدا به درمان این بیماری پرداخت. چنانچه پس از درمان و بهبود از بیماری داخلی، درد شانه همچنان باقی بود، باید به دنبال دلیل دیگری برای درد شانه بگردیم.

اگر درد شانه به دلیل آسیب ها و صدمات فیزیکی باشد، ابتدا بایستی از کمپرس آب سرد برای سرد نگه داشتن موضع استفاده نمود تا آسیب جدی تر نشود. استفاده از کمپرس آب سرد بایستی در طول روز حداقل سه بار انجام گیرد تا التهاب جدی تر نشود. پس از گذشت دو تا سه روز استفاده از کمپرس آب سرد، می توان از کمپرس آب گرم استفاده نمود تا عضلات به حالت آرامش خود بازگشته و حالت ریلکس خود را پیدا کنند.

استفاده از بانداژ، می تواند در حفظ و ثابت نگه داشتن موضع و جلوگیری از ایجاد صدمات بیشتر بسیار موثر واقع شود. لذا بهتر است برای مدتی که درد شانه ادامه دارد، از بانداژ استفاده کرد. استفاده از داروهایی که التهاب بدن را کاهش می دهند نیز بسیار می تواند مفید واقع شود. در صورتی که درد ادامه یافت، میتواند در علت یابی و درمان به شما کمک کند.

همانطوری که در پاراگراف قبلی در مورد درمان درد شانه صحبت کردیم، درد شانه یکی از عارضه هایی است که که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای درمان درد شانه، بایستی در ابتدا علت یابی کرد. درد شانه ممکن است در اثر آسیب یا صدمه فیزیکی ایجاد شود که این درد ممکن است بسیار شدید باشد. درد شدید شانه ممکن است در اثر شکستگی، خوردشدگی یا آسیب شدید شانه در اثر تصادف و حوادث مشابه برای فرد ایجاد شود.

معمولا با عکسبرداری از قسمت شانه فرد، می توان شکستگی های قسمت شانه را تشخیص داد و در صورت شکستگی شانه، درمان های لازم شامل آتل بندی یا گچ گیری و … را برای فرد انجام داد. همچنین به این افراد، داروهای ضد التهابی می دهند تا التهاب و ورم ایجاد شده در آن ناحیه کاهش پیدا کند.

حال در صورتی که درد شانه، در اثر عارضه ای باشد که مربوط به دستگاه ها و اندام های داخلی بدن است، بایستی این درد های داخلی بدن به طور دقیق شناسایی و درمان شوند. در صورت درمان و بهبود درد اندام های داخلی بدن، معمولا درد شانه نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

به عنوان مثال اگر درد شانه در اثر بیماری های مربوط به قلب و عروق باشد، معمولا پزشک متخصص، درخواست انجام آزمایشها و تست های تشخیصی مختلفی خواهد نمود. به عنوان مثال عکسبرداری از رگ ها، خصوصا رگ هایی که از قلب به سمت اندام های بالایی بدن کشیده می شوند، می تواند در تشخیص علت درد شانه بسیار موثر باشد. عکسبرداری از رگ های بدن که در اصطلاح پزشکی به آن آنژیوگرافی گفته می شود، یکی از بهترین ابزار ها برای تشخیص گرفتگی عروق بدن می باشد.

معمولا پس از تشخیص گرفتگی عروق توسط آنژیوگرافی، پزشک متخصص در صورت نیاز، را توصیه می کند. آنژیوپلاستی در اصطلاح به معنای باز کردن عروقی است که در آنژیوگرافی انسداد یا گرفتگی آن ها مشخص شده است.

معمولا پس از عمل آنژیوپلاستی رگ های گرفته شده تا حد زیادی باز می شوند و درد شانه که ممکن است در اثر تشخیص پزشک، ناشی از گرفتگی عروق بدن باشد، معمولا بهبود پیدا خواهد کرد. لذا برای اینکه درد شانه بهتر شود، بایستی ابتدا منبع ایجاد این درد در بدن شناخته شده و درمان از آن جا آغاز شود.

کتف درد عصبی

یکی از علل ایجاد درد شانه و در اصطلاح کتف درد، عصبی بودن آن است. افرادی که مشکل عصبی دارند و سابقه اختلالات عصبی در زندگی خود دارند، ممکن است به این نوع درد شانه گرفتار شوند.

درد سرشانه

درد سرشانه، یکی دیگر از عارضه هایی است که در مورد درد های شانه گریبانگیر افراد می شود. دردی که ممکن است در اثر آسیب های فیزیکی وارده به سرشانه، افزایش فشار وارده برآن و یا عوامل دیگر، باعث ناراحتی فرد شود و او را به فکر چاره برای درمان این عارضه بیندازد. معمولا آن دسته از افرادی که به ورزش هایی از قبیل پرورش اندام روی می آورند، در اوایل حضور خود در این رشته به این عارضه مبتلا می شوند.

در این ورزش حرکاتی وجود دارند که باعث قوی شدن عضلات در ناحیه سرشانه می شوند. در صورتی که استفاده از وسایل و تجهیزات بدنسازی به طریقی نادرست صورت پذیرد، ممکن است افزایش فشار وارده بر این ناحیه از بدن، باعث ایجاد دردشانه شود.

با توجه به این که شانه یکی از پرکاربردترین مفاصل در بدن می باشد، در بیشتر ورزش ها از چرخش ۳۶۰ درجه ی آن استفاده می شود. بدیهی است هرگونه حرکتی که در قالب این ورزش ها، باعث ایجاد فشار بیش از حد روی این ناحیه از بدن شود، ممکن است درد شانه را برای فرد به دنبال داشته باشد. خصوصا در ورزش هایی مثل ژیمناستیک که بیشترین بار کاری روی دست ها و قسمت شانه های فرد است.

در صورتی که فرد قبل از شروع حرکت، آمادگی لازم را نداشته باشد، یا اینکه بقول معروف گرم نکرده باشد، ممکن است در هنگام اجرای حرکت حتی شانه ی او از جای خودش دربیاید و درد شدیدی را از ناحیه شانه احساس کند.

درمان فوری کتف درد

درد شانه و کتف درد که همان طور که در قسمت های قبلی عرض کردیم، ممکن است به دلایل مختلفی برای فرد به وجود بیاید، معمولا با کمی استراحت و استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب بهبود پیدا کرده و به حالت اولیه خود باز می گردد.

استفاده از کمپرس آب سرد در ابتدا برای جلوگیری از تورم موضع و سپس پس از چند روز، استفاده از کمپرس آب گرم برای بازگرداندن آرامش به موضع، در کنار استفاده از داروهای ضد التهاب، به همراه بانداژ موضع می تواند در تسریع بهبودی فرد بسیار موثر واقع شود.

درمان خانگی درد کتف چپ

درمان اصلی برای افرادی که به علت مشکلات قلبی از درد شانه چپ رنج می‌برند، بهبود وضعیت قلبی-عروقی بیمار است. فشار خون بالا، رژیم غذایی پرچرب و سبک زندگی کم‌تحرک باعث افزایش شدت علائم و بدتر شدن وضعیت بیمار می‌شوند. در نتیجه لازم است بیمار با اعمال تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی از بدتر شدن بیماری جلوگیری کند. این تغییرات شامل موارد زیر است:

 

  • ترک سیگار
  • کاهش وزن برای رسیدن به وزن مطلوب
  • رژیم ورزشی مناسب
  • رژیم غذایی سالم؛ شامل مقدار زیادی سبزیجات، غلات، میوه و گوشت بدون چربی و محصولات لبنی کم‌چرب

همچنین توجه داشته باشید که مصرف بعضی از داروها به طور غیرمستقیم می‌تواند موجب افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی بشود. برای مثال قرص کلسیم از انواع این داروها است که در بیماران مستعد مشکلات قلب و عروق می‌تواند خطرساز باشد. در نتیجه اگر علاوه بر داشتن زمینه بیماری‌های قلبی دچار پوکی استخوان هم هستید، حتما تحت نظر پزشک متخصص قلب این دارو را مصرف کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "درد کتف چپ نشانه چیست؟ درد کتف چپ چه زمانی خطرناک است؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "درد کتف چپ نشانه چیست؟ درد کتف چپ چه زمانی خطرناک است؟"، کلیک کنید.