کمتوجهی به اسقاط موتورسیکلت و ناوگان دیزلی فرسوده
سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به توجه کمتر به اسقاط موتورسیکلت و ناوگان دیزلی فرسوده نسبت به خودروهای سواری، از انجام اقداماتی برای افزایش از رده خارج شدن آنها خبر داد.
به گزارش راکو طی ماههای اخیر هوای تهران روزهای آلوده متعددی را پشت سر گذاشته است، بهگونهای که از ابتدای آذرماه تا ۳ دیماه ۱۱ روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و ۹ روزدر شرایط ناسالم برای همه بوده است و پایتختنشینان طی این مدت تنها ۱۲ روز هوای قابل قبول تنفس کردهاند.
مهمترین علت آلودگی هوای پایتخت انتشار ذرات معلق از منابع متحرک است. منابع متحرک شامل وسایل نقلیه مانند خودروهای سواری، موتورسیکلتها و خودروهای دیزلی میشود. به گفته شینا انصاری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – در شهر تهران سهم منابع متحرک در انتشار ذرات معلق ۵۸ درصد است و مانند برخی کلانشهرها مازوتسوزی عامل اصلی هوای نامطلوب نیست.
سازمان محیط زیست بر اساس قانون هوای پاک مسؤول نظارت برحسن اجرای این قانون است البته وظایف متنوع دیگری را نیز برعهده دارد که تهیه آییننامه اجرایی مدیریت شرایط اضطرار، اعلام رعایت حدود مجاز انتشار آلایندهها، پاسخ به استعلام درخواست جواز، مشخص کردن مراکز و واحدهای آلوده، جلوگیری از فعالیت واحدهای آلاینده و تعیین حقابه رودخانهها از جمله این وظایف هستند.
احمد طاهری در گفت و گو با راکو درباره اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوای ناشی از منابع متحرک به عنوان اصلیترین علت آلودگی هوای تهران اظهارکرد: چند محور عمده در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد که سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آن فعالیت میکند. یکی از مهمترین موارد اسقاط خودروهای فرسوده است که در این زمینه آییننامهای در اواخر سال ۱۴۰۲ تصویب شد و در پی آن شاهد افزایش قابل ملاحظه تعداد اسقاط خودروهای فرسوده بودهایم.
سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تعداد اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۳۹۹ به ۶۰۰۰ دستگاه میرسید اما در سال ۱۴۰۲ این تعداد به ۷۰ هزار دستگاه افزایش یافت و در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نیز اسقاط خودروها از ۱۴۰ هزار دستگاه فراتر رفت و در حال حاضر این آمار به نزدیک به ۲۰۰ هزار دستگاه نیز رسیده است و امیدواریم که تا پایان سال در این زمینه رکورد جدیدی ثبت شود.
وی ادامه داد: یکی از نواقصی که در این طرح وجود دارد، این است که عمدتا ناوگان سواری اسقاط میشود و متاسفانه موتورسیکلت و ناوگان دیزلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همانگونه که در کارگروه ملی آلودگی هوا مصوب کردیم، قصد بهروزرسانی این شیوهنامه را داریم، بهطوری که به این دو ناوگان توجه بیشتری شود.
طاهری همچنین پیش از این گفته بود: حدود ۱۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور وجود دارد. فقط ۶۰۰۰ دستگاه از آنها به معاینه فنی مراجعه کردهاند و ۵۰۰۰ موتورسیکلت توانستهاند تاییدیه معاینه فنی را بگیرند.
بیشتر بخوانید:
ناترازی انرژی در کشور با مازوتسوزی رفع نمیشود
مسئولان اجرای قانون هوای پاک در یک نگاه+ اینفوگرافیک
وظایف سازمان محیط زیست در قانون هوای پاک
اصلاح حدود مجاز معاینه فنی بررسی میشود
پایان خبر راکو
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کمتوجهی به اسقاط موتورسیکلت و ناوگان دیزلی فرسوده" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کمتوجهی به اسقاط موتورسیکلت و ناوگان دیزلی فرسوده"، کلیک کنید.