سیستم تصفیه آب برای برج خنک کننده

سیستم تصفیه آب برج خنک کننده چگونه کار می کند؟

فرآیندهای تصفیه خاص، بسته به نیازهای برج خنک کننده و کیفیت/شیمی آب ورودی و آب در گردش متفاوت است، اما معمولاً یک سیستم تصفیه آب برج خنک کننده معمولی شامل مراحل زیر است:

همانطور که می دانید، آب مورد استفاده در برج خنک کننده دایما در حال گردش است؛ به همین دلیل بخشی از آن در اثر تبخیر، نشت و … از بین می رود. از آنجایی که این آب از دست رفته را باید جبران کرد، از جریان آب جایگزین برای این منظور استفاده می گردد. این جریان آب جبرانی می تواند از منابع مختلفی  نظیر آب خام، آب شهری، پساب تصفیه شده شهری، بازیافت فاضلاب داخل کارخانه، آب چاه یا سایر منابع آب تامین شود.

سیستم تصفیه آب برای برج خنک کننده

بسته به کیفیت این آب، چیزی که اهمیت دارد این است که قبل از ورود به برج خنک کننده حتما باید عملیات تصفیه آب را روی آن انجام داد تا با استانداردهای مورد نظر مطابقت داشته باشد.

فیلتراسیون و اولترافیلتراسیون

مرحله بعدی معمولاً عبور آب برج خنک کننده از طریق نوعی فیلتراسیون برای حذف ذرات معلق مانند رسوب، کدورت و انواع خاصی از مواد آلی است.

انجام این کار در اوایل فرآیند، اغلب مفید است؛ زیرا حذف مواد جامد معلق می تواند به محافظت از غشاها و رزین های تبادل یونی در برابر رسوب کمک کند. بسته به نوع فیلتراسیون مورد استفاده، ذرات معلق را تا زیر یک میکرون می توان حذف کرد.

تبادل یونی / سختی گیر آب

یک فرآیند تبادل کاتیونی اسیدی قوی که به موجب آن رزین با یون سدیم شارژ می شود و با فرا رسیدن سختی و در صورت وجود آلاینده ها، میل ترکیبی بیشتری برای کلسیم، منیزیم و آهن دارد، بنابراین آن مولکول را گرفته و مولکول سدیم را در آب آزاد می کند، در غیر این صورت باعث رسوبات و زنگ زدگی می شوند.

افزودن شیمیایی

در این مرحله از فرآیند، معمولاً از مواد شیمیایی استفاده می شود، مانند:

  • مهار کننده های خوردگی (به عنوان مثال، بی کربنات ها) برای خنثی کردن اسیدیته و محافظت از اجزای فلزی
  • جلبک کش ها و بیو سیدها (به عنوان مثال، برم bromine) برای کاهش رشد میکروب ها و بیوفیلم ها
  • مهار کننده های رسوب (به عنوان مثال، اسید فسفریک phosphoric acid) برای جلوگیری از ایجاد رسوب در آلاینده ها

تصفیه کامل قبل از این مرحله می تواند به کاهش میزان مواد شیمیایی مورد نیاز برای تصفیه آب در این مرحله از فرآیند کمک کند، با توجه به اینکه بسیاری از روش های تصفیه شیمیایی می توانند گران باشند، ایده آل است.

فیلتراسیون جریان جانبی

اگر قرار است آب پکینگ برج خنک کننده در سراسر سیستم به گردش درآید، یک واحد فیلتر جانبی برای حذف هر گونه آلاینده مشکل زا که از طریق آلودگی رانش، نشت و غیره وارد شده اند، مفید خواهد بود.

یک قانون خوب این است که اگر سیستم تصفیه آب برج خنک کننده نیاز به فیلتر کردن جریان جانبی داشته باشد، حدود 10٪ از آب در گردش از طریق آن فیلتر می شود. معمولاً از یک واحد فیلتر چند رسانه ای با کیفیت خوب تشکیل شده است.

بسیاری از برج های خنک کننده به گونه ای طراحی شده اند که آب را بازیافت کرده و بصورت چرخشی در سیستم استفاده می کنند، و از این طریق در مصرف آب صرفه جویی زیادی می کنند. در چنین سیستم هایی، یک واحد فیلتراسیون جانبی هرگونه آلاینده ای که در حین استفاده وارد آب شده است را تصفیه می کند، و از این طریق کیفیت آب را همیشه در محدوده استاندارد سیستم قرار می دهد.

تصفیه بلوداون

آخرین بخش در سیستم تصفیه آب برج خنک کننده، تصفیه آب بلودان و استفاده مجدد از آن است.

بسته به اینکه تاسیسات خنک کننده به چه مقدار آب برای گردش در ظرفیت خنک کننده مناسب نیاز دارند، تاسیسات برای بازیافت و بازیابی آب از طریق نوعی تصفیه پس از تصفیه به شکل اسمز معکوس یا تبادل یونی، به ویژه در مکان هایی که ممکن است آب کمیاب باشد، انتخاب می کنند.

این اجازه می دهد تا ضایعات مایع و جامد متمرکز و حذف شوند؛ در حالی که آب تصفیه شده را می توان به برج بازگرداند و دوباره مورد استفاده قرار داد.

در مواقعی که حجم آب مورد استفاده برای تولید برج خنک کننده زیاد باشد یا اگر در منطقه ای ساکن هستید که با کمبود آب روبرو است، می توانید از سیستم های RO یا IX برای تصفیه آب بلودان و استفاده مجدد آب بهره مند شوید.

اگر آب حاصل از انفجار شما باید تخلیه شود، هر تخلیه ای که سیستم شما ایجاد می کند باید تمام الزامات نظارتی را برآورده کند.

در مناطق خاصی که آب کمیاب است، ممکن است هزینه های زیادی برای اتصال فاضلاب وجود داشته باشد، و سیستم های املاح معدنی می توانند راه حلی مقرون به صرفه در اینجا باشند، زیرا می توانند به حداقل رساندن هزینه اتصال به خطوط آب و فاضلاب کمک کنند. همچنین، در صورتی که پساب شما به محیط زیست بازگردانده شود یا یک تصفیه خانه دولتی کار کند، تخلیه برج خنک کننده شما باید با مقررات تخلیه محلی شهرداری مطابقت داشته باشد.

با توجه به اینکه سیستمهای RO خود دارای دور ریز زیادی می باشند؛ برای کاهش جریان پساب های تولید شده توسط تصفیه آب اسمز معکوس RO از سایر سیستم های تصفیه آب صنعتی برای به حداقل رساندن هزینه های دفع پساب استفاده نمایید. تصفیه آب در و تاثیر آن در عملکرد سیستم های خنک کننده را در این مقاله بررسی خواهیم نمود. سیستم تصفیه آب برج های خنک کننده چیست و چگونه کار می کند؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید. تعداد فزاینده ای از کاربران برج های خنک کن از سیستم فیلتراسیون جهت کنترل سطح ذرات و حفظ پاکیزگی و آب در گردش سیستم استفاده و بهره برداری می کنند.

کولینگ تاورها همانند اسکرابرهای هوا عمل می کنند و تمام ذرات محیط اطراف را به درون دستگاه می کشند. این ذرات مانند گرد و غبار به راحتی در هنگام گردش در داخل سیستم به سطوح داغ می چسبند و باعث گرفتگی، خرابی، رسوب و کاهش راندمان دستگاه می شوند. سیستم فیلتراسیون، روشی بسیار کارآمد برای حفظ عملکرد مداوم سیستم های خنک کاری می باشد.

با استفاده از سیستم های تصفیه آب، نه تنها از این مشکلات جلوگیری خواهید کرد بلکه با فیلتر کردن آب، مصرف مواد شیمیایی برای رسوب زدایی را نیز کاهش خواهید داد. یک سیستم فیلتراسیون مکمل عملکرد با کیفیت و با راندمان بالای برج های خنک کننده خواهد بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، روش های مختلفی جهت تصفیه آب وجود دارد که انتخاب مناسب ترین روش برای فیلتر نمودن آب بستگی به پارامتر های مختلفی دارد. بعضی از این پارامترها عبارت است از:

  • نوع تجهیزات و جنس
  • آنالیز دقیق آب بلودان
  • آنالیز شیمیایی آب در گردش یا هر سیال فرآیندی دیگر

برای مجموعه های صنعتی که از برج های خنک ک برای خنک کاری تاسیسات خود استفاده و بهره برداری می کنند، معمولاً استفاده از نوعی سیستم تصفیه آب برای اطمینان از راندما بالای دستگاه و عمر طولانی تجهیزات امری ضروری است. اگر آب در گردش بصورت مداوم تصفیه نشود باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله؛ ، ، پوستگی و خوردگی در برج می شود. این مشکلات می تواند بهره وری مجموعه شما را کاهش دهد و باعث از کار افتادن دستگاه های در حال کار و همچنین بالا رفتن نیاز به تعویض تجهیزات و قطعات گران قیمت شود. مشکلاتی که در صورت عدم استفاده از سیستم تصفیه آب در دستگاه خنک کاری امکان برخورد با آنها بالا خواهد بود عبارتند از :

  • کاهش راندمان عملیاتی
  • افزایش هزینه های تصفیه آب
  • کوتاه شدن طول عمر تجهیزات و قطعات کولینگ تاور
  • افزایش زمان توقف برای تمیز کردن و نیز تعمیر دستگاه

آلاینده هایی که می توانند بر عملکرد و کارایی یک سیستم کولینگ تاور اثرات منفی و مخربی داشته باشند، عبارت است از؛ سختی، آهن، سیلیس، کلرید ها، مواد بیولوژیکی،

ساختمان سیستم تصفیه آب برج های خنک کن

همان طور که در بالا اشاره شد، اجزای دقیق یک سیستم تصفیه آب، به کیفیت و غلظت آب در گردش، آب جبرانی و تجهیزات مورد استفاده در ساخت دستگاه خنک کننده بستگی دارد. در واقع بسته به ناخالصی های موجود در آب، هر یک از سیستم های تصفیه آب ممکن است به بهترین وجه برای تاسیسات شما مناسب باشد، بنابراین مهم است که با متخصص مشورت کنید تا مطمین شوید که سیستم مناسبی برای شما در نظر گرفته شده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سیستم تصفیه آب برای برج خنک کننده" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سیستم تصفیه آب برای برج خنک کننده"، کلیک کنید.