بررسی دلایل استفاده نرم افزار های کاربردی در آموزشگاه ها

بررسی دلایل استفاده نرم افزار های کاربردی در آموزشگاه ها

بسیاری از علاقه مندان به فناوری معتقدند که تغییرات در سیستم آموزشی تنها به دلیل رشد باورنکردنی تعداد اختراعات است که به طور مداوم کسب و کارها و حرفه های مختلف را تغییر می دهد. در این راستا، بسیاری معتقدند که از بین رفتن آموزش حضوری به طور کلی در آینده ای نزدیک تقریباً قطعی است و خاطرنشان می کنند که آموزش سنتی قادر نخواهد بود به اندازه کافی دانش آموزان را برای چالش ها و خواسته های جدید دنیای واقعی آماده کند.

با این حال، افراد شکاک اغلب استدلال می کنند که ما باید مراقب اجرای فوری فناوری های مدرن در کلاس درس باشیم، در درجه اول به دلیل پیامدهای بالقوه، مانند افزایش شکاف اجتماعی موجود، افزایش تعداد افرادی که از بیماری های روانی رنج می برند، و عقب نشینی رشد شناختی و تحصیلی کودکان که ممکن است برگشت ناپذیر باشد.

با در نظر گرفتن استدلال های هر دو طرف، لیستی از مزایا و معایب فناوری در آموزش را در زیر ارائه می دهیم و نحوه تأثیر آن بر دانش آموزان امروزی را توضیح خواهیم داد.

  • فناوری آموزشی به عنوان تئوری و کاربرد روش های آموزشی برای یادگیری.
  • فناوری آموزشی به عنوان ابزارهای تکنولوژیکی و رسانه ای، به عنوان مثال دوره های آنلاین آزاد انبوه برخط یا Mooc ، که در ارتباط با دانش و توسعه و تبادل آن کمک می کند. افراد هنگام استفاده از اصطلاح “EdTech” نیز منظورشان همین زمینه است.
  • فناوری آموزشی برای سیستم های مدیریت یادگیری (LMS)، مانند ابزاری برای مدیریت دانشجویان و برنامه درسی، و سیستم های مدیریت اطلاعات آموزش (EMIS).
  • فناوری آموزشی به عنوان مدیریت پشت صحنه، از قبیل سیستم های مدیریت آموزش برای تدارکات و مدیریت بودجه، و فروشگاه ثبت یادگیری (LRS) برای ذخیره سازی داده های یادگیری و تجزیه و تحلیل آن ها.
  • خود فناوری آموزشی به عنوان یک موضوع آموزشی؛ چنین دوره هایی برخی اوقات “مطالعات کامپیوتری” یا “فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)” نامیده شود.

مزایای فناوری در آموزش

با نگاهی به گذشته ، معرفی فناوری به کلاس درس برای دانش‌آموزان و معلمان جوان‌تر یک موهبت بوده است. به عبارت دیگر، با معرفی ناگهانی طیف گسترده ای از دستگاه ها و اینترنت، دانش آموزان این فرصت را به دست آوردند که فرآیند یادگیری را بسیار آسان تر و جالب تر کنند.

تجربه تعاملی بهتری را در طول فرآیند یادگیری و تدریس فراهم می کند

با معرفی تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و رایانه‌ها، دانش‌آموزان اکنون می‌توانند کاری را انجام دهند که باید مدت‌ها پیش می‌توانستند- یادگیری فعال و سازنده. برای اولین بار، دانش‌آموزان می‌توانند به لطف برنامه‌ها، فیلم‌ها، شبیه‌سازی‌ها و کتاب‌های دیجیتالی که فرآیند یادگیری را بسیار جذاب‌تر می‌کنند، با اشتیاق به یک واحد درسی/موضوع دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، داشتن فرصتی برای کاوش عمیق تر در حوزه ای که به آنها علاقه دارد به آنها امکان می دهد به طور بالقوه علایق و استعدادهای خود و شاید حتی حرفه آینده خود را بشناسند.

فناوری های آموزشی

فناوری آموزشی و ابزار می توانند برای موراد زیر استفاده شوند :

  • پشتیبانی ساختاری کار: کمک به انجام کار (روش ها و پروسه ها)،
  • دسترسی به پایگاه های اطلاعات (به کاربر کمک می کند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند)
  • اشکال مختلف نمایش دانش (بازنمایی های متعدد از دانش، مانند ویدئو، صدا، متن، تصویر، داده ها)

در حال حاضر، انواع مختلفی از فن آوری فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرد: دوربین های دیجیتال، دوربین های فیلمبرداری، ابزارهای تخته سفید تعاملی، ویژوالایزر ها، رسانه های الکترونیکی، و پروژکتور های LCD. ترکیب این تکنیک ها شامل بلاگ ها، نرم افزار های مشترک، ePortfolios و می باشد.

طراحی فعلی این نوع برنامه های فناوری آموزشی به گونه ای است که می توان آن ها را از طریق ابزارهای تجزیه و تحلیل شناختی ارزیابی کنیم که به شناسایی عناصری که به استفاده بهینه از این سیستم ها کمک می کند.

استفاده از نرم افزار های مدیریت آموزشگاه ها

مشخضاً استفاده از سیستم های آموزشی میتواند به تمامی قسمت های یک سیستم آموزشی بالاخص آموزشگاه های موسیقی کمک کند تا خود را از لحاظ سطح کیفی به استاندارد های روز دنیا برسانند.

با توجه به تحقیقات انجام شده در بین آموزشگاه ها به یک نکته بسیار قابل تامل رسیدیم و اینکه آموزشگاه هایی که از نرم افزار آموزشگاه موسیقی آکسان استفاده کرده اند درصد رضایت بیشتری نسبت به آموزشگاه هایی که از نرم افزار های دانلودی خارجی رایگان استفاده میکردند داشته اند.

نرم افزار آموزشگاه موسیقی آکسان

براساس همین جامعه آماری باید بررسی شود که چه امکاناتی باعص شده تا چنین شکافی بین آموزشگاه ایجاد شده است.

صوت و ویدئو

تکنولوژی ویدئویی شامل نوارهای ویدئویی و دی وی دی ها و همچنین روش های مبتنی بر تقاضا و همزمان با ویدیوهای دیجیتالی از طریق سرور یا گزینه های مبتنی بر وب مانند وب کم است.

رادیو می تواند یک وسیله همزمان یا سنکرون باشد، اگر جریان های صوتی از طریق اینترنت و به صورت وبکست باشند و پادکست ها نیز می توانند به صورت نا همزمان یا آسنکرون باشند. میکروفن های کلاسی، اغلب به صورت بی سیم هستند و به دانش آموزان و مربی ها امکان برقراری ارتباطی واضح تر را می دهند.

اسکرین کست به کاربران اجازه می دهد که اسکرین های خود را به صورت مستقیم از طریق مرورگر خود به اشتراک بگذارند و همچنین ایجاد فیلم آنلاین را ممکن می کند، به طوری که بیننده های دیگر می توانند ویدئو را به طور مستقیم دنبال کنند. بنابراین، ارائه دهنده ها خواهند توانست که ایده ها و جریان های افکار خود را نشان دهند، به جای اینکه آن ها را به صورت متن ساده توضیح دهند. با استفاده از ترکیب صوتی و تصویری، مربی می تواند تجربه حضور یک به یک در کلاس را فراهم کند. دانش آموزان توان متوقف کردن و به عقب برگشتن را دارد، تا بتوانند با سرعتی متناسب با توانایی خودشان پیش روند، امکانی که یک کلاس درس همیشه نمی تواند ارائه دهد.

وب کم ها و وب کست ها، امکان ساخت کلاس های مجازی و محیط یادگیری مجازی را فراهم می کنند. وب کم ها هم چنین برای جلوگیری از تقلب و سایر موارد مشابه که ممکن است در یک محیط یادگیری الکترونیکی اتفاق بیفتند مورد استفاده قرار می گیرند. کامپیوترها، تبلت ها و دستگاه های تلفن همراه

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده به دانش آموزان و معلمان فرصتی را برای ایجاد لایه های اطلاعات دیجیتالی، که هم شامل دنیای مجازی و هم شامل عناصر دنیای واقعی است و شرایط برقراری ارتباط در زمان واقعی را فراهم می کند. به عنوان مثال، Lumilo یک شیشه هوشمند ترکیبی با واقعیت است که به معلم ها توانایی تجزیه و تحلیل بلادرنگ از هر دانش آموز در کلاس درس را فراهم می کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که لومیلو می تواند دینامیک کلاس درس را تغییر دهد و زمان و توجه معلم ها را به دانش آموزانی که نیازمند کمک های انسانی بیشتری هستند معطوف کند. با استفاده از این ابزار، معلم ها قادر خواهند بود که قبل از اینکه دانش آموزی دست خود را برای سوال پرسیدن بالا ببرد به او کمک کنند.

سیستم مدیریت محتوای یادگیری

ترند اخیر در سیستم های مدیریت محتوای اموزش الکترونیک، روش crowdsourcing یا جمع سپاری می باشد.

ارزیابی مبتنی بر کامپیوتر

ارزیابی کامپیوتری (ارزیابی الکترونیکی) یا آزمون آنلاین از تست های گزینه ای خودکار تا سیستم های پیچیده تر را شامل می شوند. با برخی از سیستم ها، کامپیوتر می تواند در مقابل برخی از اشتباهات دانش آموزان بازخورد دهد یا می تواند دانش آموز را از طریق مجموعه ای از سوالات مطابق با آنچه دانش آموز به نظر می رسد آموخته، هدایت کند. ارزشیابی تکوینی، پاسخ های اشتباه را بی پاسخ و بدون هیچ گونه بازخوردی رها می کند و سپس این سوالات توسط معلم و در زمان دیگری توضیح داده می شود. سپس یادگیرنده با سوالاتی در آن زمینه ها که با تغییراتی جزئی طرح شده اند، تمرین می کند. این فرآیند با ارزیابی خلاصه که با استفاده از مجموعه ای جدید از سوالات که تنها شامل موضوعاتی را که قبلا تدریس شده اند هستند، کامل می شود.

سیستم پشتیبانی عملکرد الکترونیکی

یک سیستم پشتیبانی عملکرد الکترونیکی (EPSS)، یک سیستم مبتنی بر رایانه است که بهره وری کارکنان را از طریق فراهم کردن دسترسی کارکنان به اطلاعات، مشاوره و یادگیری یک پارچه بهبود می بخشد.

یک سیستم مدیریت آموزش یا سیستم مدیریت منابع آموزشی یک نرم افزار طراحی شده برای بهینه سازی مدیریت آموزش مدرس محور است. این نرم افزار ها مانند یک برنامه ریز منابع سازمانی یا ERP، یک ابزار دفتری است که هدف آن همه ی جنبه های روند آموزش است: برنامه ریزی (برنامه ی آموزشی و پیش بینی بودجه)، تدارکات (برنامه ریزی و مدیریت منابع)، حسابداری (ردیابی هزینه، سودآوری )، گزارش دهی و فروش سودآور ارائه دهندگان آموزش. یک سیستم مدیریت آموزشی می تواند برای برنامه ریزی برنامه های گرافیکی، ارائه برنامه های آموزشی، مکان ها و تجهیزات، بهینه سازی استفاده از منابع، ایجاد یک برنامه آموزشی و پیگیری بودجه های باقیمانده، ایجاد گزارشات و به اشتراک گذاری اطلاعات بین تیم های مختلف استفاده شود.

با این که سیستم های مدیریت آموزش بر مدیریت آموزش های هدایت شده توسط مربی تمرکز می کنند، همچنین می توانند سیستم lms را تکمیل کنند. در این وضعیت، LMS مدیریت و ارزیابی آموزش الکترونیکی را مدیریت خواهد کرد، در حالی که یک سیستم مدیریت آموزش TMS، برنامه ریزی، لجستیک و گزارش دهی ILT و برنامه های پس انداز را مدیریت خواهد کرد.

عناصر یادگیری

محتوا

مسائل مربوط به معماری محتوا و طراحی شامل آموزش و یادگیری استفاده مجدد از آن است. یکی از رویکردهای موجود آن را به 5 جنبه تقسیم می کند:

  • حقیقت (Fact) – داده های منحصر به فرد (به عنوان مثال نمادها برای فرمول اکسل، یا بخش هایی که یک هدف یادگیری را تشکیل می دهند)
  • مفهوم – یک دسته که شامل چندین نمونه است (به عنوان مثال فرمولهای اکسل یا انواع / نظریه های مختلف طراحی آموزشی)
  • فرآیند – جریان رویدادها یا فعالیتها (مثلا چگونگی کارکرد صفحه گسترده یا پنج مرحله در ADDIE)
  • روش – کار گام به گام (به عنوان مثال وارد یک فرمول به یک صفحه گسترده یا مراحلی که باید در یک فاز در ADDIE دنبال شود)
  • اصول استارتژیک – وظیفه ای است که با تطبیق دستورالعمل ها انجام می شود (به عنوان مثال انجام یک طرح مالی در یک صفحه گسترده یا با استفاده از یک چارچوب برای طراحی محیط یادگیری)

عناصر آموزشی

عناصر آموزشی به عنوان ساختار یا واحد مواد آموزشی تعریف می شوند. آنها محتوای آموزشی هستند که باید ارائه و تحویل داده شوند. این واحدها مستقل از فرمت هستند، به این معنی که  کلیت واحد ممکن است به صورت یکی از شیوه های گوناگون تحویل داده شود، اما ساختارهای آموزشی خود کتابخانه ها، صفحه وب، کنفرانس ویدئویی، پادکست، درس، انتصاب، سوال چند گزینه ای، مسابقه، بحث گروه یا یک مطالعه موردی، همه آن ها می توانند به روش های متفاوتی از آن تحویل داده شوند.


استانداردهای عناصر یادگیری

تلاش های زیادی در زمینه استفاده مجدد از مواد اموزش الکترونیک و به ویژه ایجاد یا استفاده مجدد از عناصر یادگیری شده است. این ها واحدهای مستقلی هستند که با کلمات کلیدی یا سایر ابرداده ها به درستی برچسب گذاری شده اند و اغلب در فرمت فایل XML ذخیره می شوند. ایجاد یک دوره نیاز به جمع آوری مجموعه ای از عناصر یادگیری دارد. مدل مرجع اسکورم (SCORM) مجموعه ای از استانداردها و مشخصات است که در مورد برخی از آموزش های الکترونیکی مبتنی بر وب استفاده می شود. سایر مشخصات مانند چارچوب مدارس اجازه انتقال عناصر یادگیری یا طبقه بندی متادیتا (LOM) را امکان پذیر می کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بررسی دلایل استفاده نرم افزار های کاربردی در آموزشگاه ها" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بررسی دلایل استفاده نرم افزار های کاربردی در آموزشگاه ها"، کلیک کنید.