اوتیسم را چگونه درمان کنیم

درمان اختلالات طیف اتیسم یکی از چالش برانگیزترین درمان هاست و از آن جایی که اطلاعات کمی درباره علل و درمان آن در دسترس داریم، قضاوت ها درباره اوتیسم همواره با ظن و گمان همراه است. لباس اسپایدرمن واقعی با طراحی های متنوع و مناسب، به فعالیت های ورزشی راحتی و انعطاف پذیری می بخشد . آنچه می دانیم آن است که اختلال طیف اوتیسم ناشی از بروز اختلال در روند تکامل مغز است و هنوز هیچ درمان قطعی برای آن کشف نشده است. با این وجود گزینه های زیادی برای درمان و ارتقاء کیفیت زندگی کودکان اوتیسم و خانواده های آنها از طریق آموزش و توانبخشی در اختیار داریم. در این مطلب می خواهیم درباره روش های درمان اوتیسم بیشتر صحبت کنیم.

اوتیسم را چگونه درمان کنیم

اوتیسم را چگونه درمان کنیم

اتیسم مجموعه پیچیده و نا همگون از اختلالات رشدی عصبی و اختلال در روند رشد و تکامل مغز است که تا قبل از 3 سالگی باعث بروز مشکلات رشدی می شود. این نشانه ها از اوایل دوران کودکی قابل مشاهده اند و فعالیت های روزانه فرد را محدود و یا مختل می کنند. با توجه به پیچیدگی و تنوع علایم اختلال اوتیسم، به کارگیری یک مداخله انحصاری و خاص برای تمام مبتلایان به این اختلال غیر ممکن است. این مسیر درمانی باید در ارتباط با علایمی که فرد بروز می دهد، انتخاب شده و با توجه به تغییرات در حال پیشرفت اختلال مسیر درمان نیز تکامل یافته و تغییر کند.

همچنین درصورتی که اختلالات همراه نظیر بیش فعالی، نقص توجه، و.. در کنار اتیسم حضور داشته باشند؛ اهداف درمانی برای آنها نیز باید مد نظر قرار بگیرد اما تمرکز اصلی در هدف گذاری اختلال ASD یا اوتیسم می باشد. روش های درمان اوتیسم گاهی اوقات رفتارهای ناهنجار محصول یادگیری هستند لذا باید آنها را به کمک تکنیک های رفتاری خاموش کرد. گاهی نیز ریشه رفتارهای ناهنجار بیولوژیک است در این صورت علاوه بر رفتار درمانی مصرف دارو نیز ضروری است. در ادامه به بررسی هر دو خواهیم پرداخت. باید به خاطر داشت که اوتیسم یک اختلال پزشکی است. ما می دانیم اگر بدن کسی انسولین تولید نکند باید انسولین تزریق کند.  انسولین دیابت را درمان نمی کند اما فرد را قادر می سازد تا زندگی نسبتاً طبیعی داشته باشد. به همین ترتیب مغز افراد اوتیستیک نیز برخی از نوروترانسمیترها را نمی سازد.

(نوروترانسمیترها مواد شیمیایی هستند که در بدن تولید شده و باعث تنظیم رفتار و هیجانات ما می شوند.) دارو درمانی باعث می شود که عملکرد این نوروترانسمیترها به درستی انجام شود. درست مانند اینکه دارو به کودکان دارای دیابت کمک می کند تا سطح قند خون تنظیم شود. درمان های دارویی در کاهش برخی از علایم رفتاری اختلالات طیف اوتیسم مانند پرخاشگری، تحریک پذیری، رفتارهای آسیب زننده، خودآزاری، رفتارهای تکانشی و تکراری موفقیت بسزایی داشته است. برخی از فروشگاه ها ممکن است قیمت لباس مرد عنکبوتی با تار را بر اساس تقاضا و عرضه در بازار تعیین کنند . تحلیل رفتار کاربردی همان روش رفتار گرایان برای توصیف و دستکاری رفتار است.

توسط ایوار لوواس برای حذف رفتارهای نامطلوب و ترغیب رفتارهای مطلوب شکل گرفت و به رایج ترین روش مورد استفاده در شروع آموزش کودکان دارای اوتیسم تبدیل شد پیش فرض روش ABA این است که همه رفتارهای انسان محصول شرطی سازی است بنابراین اصول ABA پیشایند رفتار و پیامد آن است درمانگر در این روش پیشایند و پیامد را به گونه ای می چیند تا نرخ  رفتار را افزایش یا کاهش دهد معمولاً به صورت 30 تا 40 ساعت در هفته اجرا می شود کل فرایند توسط درمانگر کنترل شده و کودک به محرک های فیزیکی و کلامی ارایه شده پاسخ می دهد و هیچ راه حلی توسط کودک به کار گرفته نمیشود  و نیازی به درک آگاهانه تکلیف از سوی کودک نیست. نوع درمان کودک مبتلا به اوتیسم شما برای اختلالات طیف اوتیسم بستگی به نیازهای فردی و شخصی او دارد.

از آنجا که اوتیسم یک اختلال طیفی است (یعنی بعضی از کودکان علایم و نشانه های خفیف دارند و برخی دیگر علایم شدید تر دارند) و هر کودک  آن را منحصر به فرد می کند، که این تفاوت ها در میان کودکان درمان های متفاوتی را نیز دارد. حتی اگر اختلال کودک شما به طور واضح و رسمی با طیف اوتیسم تشخیص داده نشود، ممکن است از درمان های خاصی بتواند بهره مند شود. با توجه به قانون تعلیم و تربیت افراد مبتلا به اوتیسم این امکان برای کودکان زیر سه سال وجود دارد که ممکن است در معرض مشکلات رشد قرار بگیرند و رشد کردن آن ها مانند سایر کودکان نباشد. این کودکان می توانند تحت درمان انواع اوتیسم قرار بگیرند. مثلا درمان برای بهبود صحبت کردن و رفتار کردن. و گاهی اوقات دارو نیز برای کمک به مدیریت درمان بیماری اوتیسم می تواند موثر باشد.

درمان هایی که کودک  مبتلا به اوتیسم می تواند از آن بهره مند شود بستگی به شرایط و نیازهای شخصی اش دارد، اما هدف تنها این مورد است: کاهش علایم و بهبود یادگیری و پیشرفت او. این روش شامل چند مرحله است که به کودک نحوه ی  تقلید کردن و چگونه یاد گرفتن از یک بزرگتر را می آموزد . ممکن است کودکان در برخی از حس هایی که ضعیف تر هستن در این روش دچار مشکل شوند و یا اینکه برخی تمرین های بدنی را نتوانند اجرا کنند . در این صورت سعی می شود با کمک والدین این شش مرحله با توجه به علاقه ها ی کودک طراحی شوند . در این روش کودک به طور مجزا مهارت های گفتاری و بدنی را بدست نمی آورد بلکه از نظر احساسی و روانی به او کمک می کند . معمولا در کنار روش های دقیقی چون ای بی ای در اوقات فراغت اجرا می شود .

ماساژهای معمولی برای آرام کردن عضلات انجام می شود اما ماساژ درمانی برای اوتیسم با استفاده از تکنیک های حسی و عصبی انجام می شود. استفاده از لباس بچه گانه بتمن با جنس ها و فناوری های مختلف می تواند تاثیر مستقیمی بر عملکرد و تجربه ورزشی داشته باشد . البته تاثیر ماساژ بر کودکان اوتیسم به نوع ماساژ بستگی دارد و متناسب با میزان اختلال اسکلتی و عضلانی بیمار انجام می شود. بهتر است قبل از شروع ماساژ اوتیسم با کودک ارتباط صحیح برقرار شود تا کودک در برابر درمان مقاومت نشان ندهد. همچنین آموزش ماساژ کودکان اوتیسم به نحوی انجام می شود که تمرینات حس عمقی در کودکان به مرور آستانه تحمل آن ها را بالا ببرد.

پس برای اینکه فرایند ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم موثر باشد و بتواند مشکلات آن ها را حل کند باید به این نکته توجه داشته باشید که افراد اوتیسمی به زمان بیشتری برای پردازش اطلاعات نیاز دارند و کسی که می خواهد کار ماساژ را انجام دهد باید صبور باشد تا بتواند ارتباط درستی با بیمار برقرار کند. پیش از شروع ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم لازم است بدانید کودکان اوتیسمی حساسیت های ویژه ای دارند که ماساژور باید به آن توجه کند تا بتواند فرایند درمان را به درستی انجام دهد. کودکان اوتیسمی نسبت به بچه های دیگر به لمس شدن بیشترحساس هستند و واکنش نشان می دهند. موارد زیر مهم ترین نکات برای ماساژ بچه های اوتیسم است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اوتیسم را چگونه درمان کنیم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اوتیسم را چگونه درمان کنیم"، کلیک کنید.