آیا ترک پاشنه پا می تواند از کمبود ویتامین باشد؟

ترک پا یکی از مشکلات رایج پا است که هرکس در طول زندگی‌اش کم و بیش با آن دست و پنجه نرم می‌کند. یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که 20 درصد از بزرگسالان در این کشور دچار ترک‌خوردگی پوست در پاهای خود می‌شوند. این بیماری پوستی در تمام رده‌های سنی رخ می‌دهد اما این طور که از شواهد پیداست، خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به ترک‌ پا قرار دارند.

از طرفی برای بسیاری از افراد داشتن کف پای خشک و ترک خورده که ظاهر نازیبایی دارد، عذاب‌آور است و در مهمانی‌ها تلاش می‌کنند آن را از دید دیگران پنهان کنند. برای درمان خشکی کف پا باید ابتدا دلایل ایجاد آن را بشناسیم. علت ترک پا مختلف است؛ از بیماری‌های قارچی و کمبود آب و زیاد شستن پا گرفته تا عوارض افزایش وزن و دیابت. برای اکثر مردم ترک خوردن پاشنه پا معضل جدی نیست و تصور می‌کنند به راحتی با چند درمان خانگی، قابل حل و فصل است؛ اما اگر ترک‌ها بسیار عمیق شوند با درد بسیار زیاد در زمان راه رفتن همراه خواهند بود. اگر برای درمان درد پاشنه پا و کمبود ویتامین خود به این صفحه آمده‌اید که احتمالا هم همین‌طور است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا ترک پاشنه پا می تواند از کمبود ویتامین باشد؟

علت ترک پا چیست؟

هنگامی که پوستِ حساس و آسیب‌پذیر کف پا و پاشنه‌ بسیار خشک می‌شوند، ترک‌های دردناکی به نام شقاق را در پاشنه پا ایجاد می‌کنند. این عارضه باعث احساس ناخوشایندی در پاها می‌شود. در این حالت پوست پاشنه پا پوسته پوسته و ضخیم شده و پینه‌های قهوه‌ای و زرد رنگی را در اطراف لبه‌های پاشنه ایجاد می‌کند.

معمولا تنها مشکلی که ترک پاشنه برای افراد ایجاد می‌کند، ظاهر ناخوشایند آن است، اما همین ترک‌های به ظاهر بی‌خطر به باکتری‌ها و ویروس‌ها اجازه ورود به بدن را می‌دهند و منجر به عفونت و بیماری در افراد می‌شوند.

ترک‌ها عموما به دلیل نبود رطوبت کافی در پاها ایجاد می‌شوند که ممکن است زخم شده و حتی خونریزی کنند!

بیماری‌های قارچی، کمبود آب بدن و استفاده از شوینده‌های نامناسب از جمله دلایل ترک پا است.

خشکی پا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که رایج‌ترین آن‌ها این موارد می‌باشد:

عفونت قارچی

یکی از عمده‌ترین دلایل پوسته پوسته شدن پاها عفونت‌های قارچی است. در بیشتر مواقع، عفونت قارچی خود را به شکل پوسته پوسته شدن نشان می‌دهد و فرد مبتلا احساس خارش نمی‌کند. بنابراین متوجه نمی‌شود که مشکل عفونت قارچی است.

پس اگر پوست‌تان ناگهان شروع به خشک شدن کرد، بهتر است تا دیر نشده خیلی سریع آن را چک کنید. اگر پوست دچار عفونت قارچی شود می‌تواند خیلی ساده ناخن‌های پا را نیز مبتلا کند.

در چنین شرایطی خلاص شدن از عفونت بسیار دشوار می‌شود. عفونت قارچی، پوست ناخن را عفونی می‌کند و وقتی پوست خوب می‌شود، دوباره ناخن پوست را عفونی می‌کند و این چرخه ادامه پیدا دراد.

 ورزش سنگین

عرق کردن و شرایط مرطوب معمولا باعث عفونت پاها شده که منجر به پوسته پوسته شدن پا می‌شود. این یعنی ممکن است ورزش‌تان باعث چنین اتفاقی برای پاها شده باشد. اگر با پای برهنه ورزش کنید و یا از وسایل یوگای شخصی دیگر استفاده کنید ممکن است به سادگی گرفتار این عفونت‌ها شوید.

ورزش سنگین و استفاده از وسایل ورزشی دیگران مانند تشک، ممکن است موجب خشکی، عفونت و ترک کف پا شود.

اگزما

اگزما مشکل پوستی است که خود را با پوسته پوسته کردن سطح پوست نشان می‌دهد. اگزما می‌تواند باعث خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن در سراسر بدن شود و این شامل کفِ پاها نیز می‌باشد.

با اینکه بیشتر افراد در دوران کودکی، را تجربه می‌کنند اما ممکن است در دوران بزرگسالی نیز دچارش شوید. خوشبختانه درمان های موضعی فراوانی وجود دارد که بدون نیاز به نسخه می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

آفتاب سوختگی

هیچ کس با هدف آفتاب سوخته شدن به ساحل یازیر آفتاب نمی‌رود. همانطور که فراموش نمی‌کنید به دست‌ها، صورت، شانه ها و کمر ضد آفتاب بزنید پاها را نیز فراموش نکنید. همچنین اگر پاها را در آب فرو بردید، فراموش نکنید که مجدد به آنها ضد آفتاب بزنید.

یکی از دلایل ترک کف پا بیماری‌های قارچی و تمیز نبودن کف پا است.

دیگر عوامل ایجاد ترک پا عبارتند از:

  • هوای سرد زمستان
  • جابجایی فصل‌ها
  • کم‌آبی بدن یا عدم نوشیدن آب کافی
  • مرطوب نبودن پاها
  • دیگر مشکلات پوستی
  • و به هم ریختن تعادل هورمونی بدن
  • گرفتن حمام یا دوش بسیار داغ
  • خیساندن پاها به مدت طولانی در آب مخصوصا آب داغ
  • استفاده از صابون‌های ناسازگار با پوست فرد
  • شستشوی بیش از اندازه پاها

بیشتر مواقع تغذیه نامناسب و کم مصرف کردن مایعات دلیل اصلی خشک و ترک پا است.

  • تغذیه نامناسب
  • درماتوز کف پا (نوعی بیماری شایع پوستی در کودکان و بزرگسالان)
  • عفونت قارچی
  • خار پاشنه ( ایجاد شدن نوعی برآمدگی در قسمت پایینی پاشنه پا)
  • صاف بودن کف پا
  • سندروم شوگرن (بیماری مزمنی که مانع از تولید رطوبت طبیعی پوست می‌شود.)
  • دیابت

به صورت کلی می‌توان گفت که شکاف و ترک پاشنه پا زمانی رخ می‌دهد که پوست فرد رطوبت کافیِ خود را از دست می‌دهد، بنابراین، پوست خشک شده و به دنبال آن ترک می‌خورد.

از جمله بیماری‌های موثر در ترک وخشکی پا دیابت است.

چه بیماری‌هایی موجب ترک پا می‌شوند؟

جالب است بدانید که دو عامل خطرناک در به وجود آمدن ترک پاشنه پا چاقی و دیابت است:

  • افراد دیابتی اغلب ترک پاشنه پا را تجربه می‌کنند؛ چرا که آسیب به اعصاب پا در اثر عدم کنترل قند خون منجر به خشکی پوست و ترک خوردن می‌شود. یک تحقیق گسترده در آمریکا نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد غیر دیابتی در معرض عفونت‌های ناشی از ترک پاشنه پا قرار دارند. از این رو، اگر دیابتی هستید، به طور مکرر برای معاینه پاهای خود به پزشک مراجعه کنید.
  • چاقی نیز احتمال ترک پاشنه پا را افزایش می‌دهد؛ چرا که فرد چاق فشار بیشتری به کف پای خود وارد می‌کند و همین مسئله ترک‌ها را بزرگ‌تر و بیشتر می‌کند. همان‌طور که گفتیم، پوست خشک قادر به تحمل فشار زیاد و انعطاف کافی نسبت به تغییرات نیست.

چگونه از ترک پا جلوگیری کنیم؟

یکی از روش‌های مناسب برای پیشگیری از ترک پا این است که مراقب پاهای خودتان باشید و از انجام کارهایی که باعث خشک شدن پوست کف پا می‌شود اجتناب کنید.

در اکثر مواقع اگر ترک پا در زمان مناسب تشخیص داده شود، عواقب جدی یا نگران کننده‌ای را برای شما به وجود نخواهد آورد. از این رو، متخصصان پوست توصیه می‌کنند که قبل از اینکه دچار این عارضه شوید، برای سلامت پاهای خود بیشتر وقت بگذارید:

استفاده از یک کفش مناسب

سعی کنید کفش‌هایی را پیدا کنید که برای پاشنه پای شما مناسب باشند. در صورت امکان، از کفش‌های بسته به خصوص در فصل زمستان استفاده کنید و کفش‌هایی با پاشنه محکم و پهن بپوشید که از پاشنه‌های پای شما محافظت کنند.

عدم نشستن یا ایستادن طولانی

از ایستادن در یک وضعیت خودداری کنید یا در زمان نشستن‌های طولانی یک پای خود را روی پای دیگری نیندازید.

نوشیدن آب، کفش مناسب و کرم مرطوب‌کننده از روش‌های درمان ترک پا است.

بررسی روزانه کف پا

روزانه پاهای خود را بررسی کنید، به خصوص اگر دیابت دارید یا به صورت کلی مستعد خشکی پوست هستید.

مصرف بیشتر آب

بسیاری از بیماری‌های ایجاد شده در بدن ما، ناشی از کم آبی بدن است که خشکی پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو، حتما مصرف روزانه شش تا هشت لیوان آب را برای تغذیه پوست خود داشته باشید.

یک متخصص پوست در آمریکا می‌گوید: ” وقتی پاشنه پاهایتان ترک می‌خورد، فورا شروع به دستکاری آن‌ها نکنید؛ سریعا یک بطری آب بردارید و آب بنوشید! پوست شما در طول روز به خصوص در آب و هوای سرد و خشک حدود یک لیتر آب از دست می‌دهد، بنابراین، هیدراته نگه داشتن بدن خود تا حد زیادی به تسکین پوست خشک یا ترک خورده کمک می‌کند. حتی اگر مصرف آب را در طول روز فراموش می‌کنید از هشدار یا ردیاب برای یادآوری کمک بگیرید.

به علاوه، بطری‌های آب عایق که همیشه نوشیدنی شما را سرد نگه می‌دارد، هیچ‌وقت شما را از نوشیدن یک لیوان آب خنک و دلچسب ناامید نخواهد کرد.”

مصرف روزانه کرم یا لوسیون‌های مرطوب کننده

چه بخواهید ترک پاهایتان را درمان کنید و چه قصد پیشگیری از بروز ترک پا را داشته باشید، استفاده از کرم به صورت روزانه همیشه جواب می‌دهد. حداقل یک بار در روز از یک مرطوب کننده مناسب برای پاهای خود استفاده کنید.

اما اکثر متخصصان پوست توصیه می‌کنند که افراد مستعد خشکی پوست حتی‌الامکان یک بار صبح‌ها و یک بار شب‌ها قبل از خواب “به صورت روزانه و مداوم”  از مرطوب کننده استفاده کنند.

در کنار رعایت تمام این نکان می‌توانید از پد پاشنه سیلیکونی برای مرطوب نگه داشتن پاشنه پا استفاده کنید و تا جای ممکن جوراب‌های نخی و مناسب بپوشید.

درمان ترک پا معمولا با درمان‌های خانگی و بدون دارو انجام می‌شود، مگر اینکه ترک پا بسیار دردناک شده باشد.

چگونه ترک پا را درمان کنیم؟

درمان ترک پا نیاز به مداومت دارد تا به مرور پوست ضخیم و ترک‌های پوستی آن نرم شده و از بین برود. در این قسمت انواع روش‌های خانگی و دارویی ترک پا را می‌خوانید:

درمان‌های خانگی

روش‌هایی که در خانه می‌توانید برای درمان ترک و خشکی پوست کف پا انجام دهید بدین قرار است:

 استفاده از بالم مخصوص یا مرطوب کننده‌های مخصوص پا

اولین خط درمان ترک پاشنه پا، مصرف بالم مخصوص پا یا مرطوب کننده‌های حاوی اوره، سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسیدها و ایزومرات ساکارید می‌باشد. این مومیایی‌ها حاوی مواد فوق‌العاده مناسبی برای مرطوب کردن، نرم کردن و لایه برداری پوست‌های مرده پا هستند که می‌توانید آن‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیا ترک پاشنه پا می تواند از کمبود ویتامین باشد؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیا ترک پاشنه پا می تواند از کمبود ویتامین باشد؟"، کلیک کنید.